Instagram telegram Eitaa

بُعد مُلک مناظره

بُعد مُلک مناظره

مناظره بین حضرت ابراهیم و قوم او را باید مبارزه حضرت ابراهیم با فرهنگ رایج جامعه زمان ابراهیم دانست، مناظره ای که امکان بازسازی موضوعات سبک زندگی آن در زمان حال نیز می باشد و در ذیل به تفصیل و تطبیق آن پرداخته می شود.

ربوبیت

ابراهیم(ع) در ابتدای امر، موضوع مناظره را روشن می نماید، موضوعی که قطعا مهم ترین موضوع در هر عصر و جامعه ای می باشد و آن چیزی نیست جزء مساله ( ربوبیت) که حضرت با آیه ( ما تعبدون) آن را مطرح می کند.  اما ربوبیت چیست و چرا مهم ترین موضوع هر عصری می باشد ؟

پاسخ سئوال اول : خداوند دو نوع فعالیت کلان دارد که همه فعالیت ها در زیر مجموعه این دو می باشند:

یک – خالقیت : به معنای خلق همه چیز در همه زمان ها است.

دو – ربوبیت : به معنایی پرورش لحظه به لحضه و مدیریت مخلوق برای نیل به هدف اصلی اش. روشن تر آنکه : ربوبیت یعنی کارگردانی عالم هستی برای رساندن مخلوق ها به تکامل،که مربی بودن از این حیث در انحصار خداوند است..

و نکته ای دیگر آنکه : در طول تاریخ انسان ها در رابطه با خداوند به سه گروه تقسیم می شدند:

گروه اول  : ملحدان که خداوند را نه در مقام خالق و نه در مقام رب قبول نداشته اند.

گروه دوم : مشرکان که خداوند را تنها در مقام خالقیت قبول داشته و ربوبیت را منکر و یا در اختیار بت ها و پادشاهان و غیره می دانستند

گروه سوم : مسلمانانی که خداوند را در مقام خالق و ربوبیت قبول داشته اند. در این گروه نیز طبقات مختلف، نسبت به میزان پذیریش ربوبیت وجود دارد، عده ای تنها ربوبیت الهی را در مقام ( علم) قبول دارند که قاطبه مسلمانان هستند و عده ای دیگر نه تنها در مقام ( علم) بلکه در مقام (عمل) هم قبول دارند و این ویژگی مومنان است لذا میزان رشد انسان به میزان باور و رضایت قلبی ربوبیت الهی است که اصرار مومنان در مناجات ها بر واژه (رب) از این حیث می باشد

قصد رسیدن به تکامل

اما پاسخ سوال دوم : باید پذیرفت که همه انسان ها قصد رسیدن به تکامل را دارند و به دنبال چگونگی ساخت انواع سبک زندگی سعادت مند برای خود می باشند، در این زمینه انسان ها متناسب با تکاملی که برای خود در نظر می گیرند، یک (رب)  که قدرت تحقق آن تکامل را دارد برای خود در نظر می گیرند و تمام قوانین عرفی و شرعی خود را بر اساس احترام و درخواست از  آن می چینند. لذا حضرت ابراهیم در قدم اول از رب العالمین می پرسد که (رب) شما کیست ؟ آنها که به واسطه دوری از تعالیم دینی در حیات خبیثه می باشند پاسخ می دهند که ما بت ها را می پرسیم و برای انها اعتکاف برقرار می کنیم.

بُعد مُلک مناظره

مناظره

مناظره

آنچه بیان شد تفصیل آیات بود اما در تطبیق این مساله با عصر حاظر می توان گفت :

ابراهیم(ع) با فرهنگ موجود در جامعه خود به مبارزه پرداخته است و این جامعه دچار شرک و پرستش بت ها (گروه دوم از سه گروه بالا) می باشد در تطبیق این مساله باید گفت که انسان ها دچار سه مرحله شرک می شوند:

یک – شرک جلی: یعنی شرک آشکار که همان سپردن ربوبیت خداوند به بت ها می باشد و از قدیم الایام تا الان انسان های زیادی به این مساله گرفتار بوده اند.

دو – شرک خفی : یعنی شرک پنهان که در این شرک ربوبیت خداوند به انسان ها یا چیزها داده می شود، در این نوع شرک، انسان برای رشد و تکامل خود به شیوه های مختلف، به پرستش پنهان انسان ها و چیزها و اشیاء می پردازد. مثلا امروز که تکامل، در کسب ثروت است، انسان ها بت مدرک، بت پست و غیره را می پرستند چرا که آنها را در رسیدن به تکامل موثر و قدرتمند می دانند. اما این پرستش مدرن چگونه صورت می گیرد؟ قطعا ما شاهد سجده کردن کارمند بر رییس خود و یا بر میز خود نیستیم اما پرستش تنها این گونه نیست بلکه اگر انسان، حرف مسئول خود را ولو بر خلاف دستورات دینی و انسانی باشد، بپذیرد و به آن عمل کند، او را پرستش کرده و دچار شرک رییس پرستی شده است.

و یا اگر برای بدست آوردن میز ریاست دست به کار غیر اخلاقی بزند نشان از شرک و میز پرستی اوست. مصادق بارز بت برستی و شرک مدرن، شهرت پرستی است که برای مثال اشاره به اظهارت یکی از کارکنان قدیمی مجله پلی بوی (Playboy) خالی از لطف نیست.

درخواست غیر مشروع موسس و سردبیر

او که این اظهاراتش در شبکه فاکس نیوز منتشر شد، می گوید : یکی از شروط غیر رسمی چاپ تصویر زنان در مجله پذیرفتن درخواست غیر مشروع موسس و سردبیر این مجله یعنی هیو مارستون هیفنر می باشد که بسیاری از  زنانی که در این مجله تصویرشان چاپ شده است این شرط غیر اخلاقی را پذیرفته اند. این همان بت شهرت است که انسان ها برای رضایت آن ، انسایت خود را قربانی می کنند. همین اتفاق در ایران نسیت به صورت غیر فراگیر در حال رواج است، که در اظهارت بسیاری از بازیگران مانند امین تارخ و پرستو صالحی به صورت شفاف بیان شده است.

هر چند خیلی ها ریشه ای اصلی را، فساد متصدیان امور سینما می دانند اما با انصاف باید گفت بنابراین باید گفت که امروز بخش عمده ای از مسلمانان و غیر مسلمانان دچار این نوع شرک هستند. جالب است بدانید که حتی کسانی که خود را ملحد و جزء طبقه ای اول می دانند نیز بر خلاف ادعای خود مشرک و بت پرست مدرن هستند.

بُعد مُلک مناظره

نظر شما برای ما ارزشمند هست