Instagram telegram Eitaa

قرآن به دنبال نقل تاریخ نافع

قرآن به دنبال نقل تاریخ نافع

از آنجای که قرآن به دنبال نقل تاریخ نافع است، سریعا به مرحله مهم دیگر مناظره منتقل می شود و به بیان شاخص های ربوبیت حقیقی و غیر حقیقی می پردازد. در این مرحله حضرت ابراهیم(ع) که خود هم دارای سبک زندگی اسلامی و حیات طیبه است و هم رهبر این نوع حیات، از آنها سئوال می پرسد: چه چیز  سبب شده است شما به این شرک الوده شوید در حالی که این بت ها شاخص لازم برای ربویت را ندارند؟ اما سئوال ابراهیم (ع) به گونه ای است که در آن شاخص های ربوبیت حقیقی و اصیل مطرح شده است . سئوال این است که : ( آیا این بت ها صدای شما را می شنوند و آیا اصولا نفع و ضرری برای شما دارند) اما آن حرف اصلی نهاده شده در این سئوال، آن است که : ( کسی یا چیزی لایق رب شدن است که برای شما در دنیا و اخرت منفعت حقیقی داشته داشته باشد).

ولی قوم ابراهیم (ع) جواب می دهند که احترام گذشتگان و پدرانمان به بت ها شاخص ما برای پذیرش و پرستش است

شاخص ها

شاخص ها

در تطبیق این بخش با عصر حاضر می توان به دو نکته اشاره کرد :

حضرت ابراهیم (ع)

اول – حضرت ابراهیم (ع) با زبان قوم خود، بت ها و وظیفه آنها را بر اساس میزان منفعت شان به ترازوی نقد می کشد و می فرماید : شاخص اصلی رب، ( منفعت حقیقی) است اما بت ها منفعتی هم اگر داشته باشند که ندارند، آن منفعت اعتباری است، چرا که شما و پدرانتان به دور هم جمع شده اید به آنها اعتبار داده اید. در جایی دیگر حضرت ابراهیم(ع) در مورد اعتباری بودن بت ها می فرماید : ( قَالَ أَ تَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُون‏) یعنی ( آیا چیزهای را می پرستید که خود شما انها را دست کرده اید؟؟).

در این زمینه باید دانست که منفعت ها دو دسته هستند: یا منفعت حقیقی است یعنی انسان ها فارق از زمان و مکان از آن در دنیا و آخرت نفع می برند مانند حکمت، عدالت، و غیره یا منفعت اعتباری است به این معنا که این منفعت در زمان یا مکان خاصی اعتبار دارد و این منفعت اعتباری تنها دنیا را پوشش می دهد.  

در عصر حاضر نیز می بینیم که جامعه انسانی دچار پرستش بت های شده است که خودش به آنها اعتبار داده است. خود انسان ها به دور هم جمع شده اند و به مدرک تحصیلی اعتبار داده اند، اما با اینکه این منفعت اعتباری است و چه بسا هیچ منفعت حقیقی برای انسان اعم از علم و غیره نداشته باشد، اما بت مدرک در جامعه انسانی وجود دارد و مدرک پرستی یکی از آسیب های اجتماعی ما نیز می باشد. همین طور سایر بت های مدرنی که امروزه مورد پرستش مشرکان مدرن اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان می باشند.

قوم ابراهیم (ع)

دوم – قوم ابراهیم به دفاع از فرهنگ اجتماعی موجود شاخص گزینش رب را( تقلید) از گذشتگان بیان می کنند. اگر چه همگان فکر می کنند که این گونه تقلید کورکورانه و دوران آن گذشته است اما باید گفت جامعه آن روز بر اساس ضوابط اجتماعی که مورد قبول همگان بوده و البته با حمایت دستگاه نمرودی بر جامعه مسلط بوده است،  سنت های گذشته را حفظ  و بر آن اصرار می کردند، دقیقا مانند عصر حاضر که نظریات گذشتگان با ضوابط اجتماعی مورد قبول همگان و حمایت دستگاه های بین المللی بر جهان سایه انداخته است، بسیاری از مکاتبی که امروز ( ایسم ) به آخر آنها چسبیده است همگی تولید شده قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی می باشند که عده ای کورکورانه( البته بر اساس ضوابط اجتماعی و حمایت دستگاه های بین المللی) سعی بر حفظ و حاکمیت آن بر جامعه می کنند. اصرار بر مکتب لیبرالیسم و یا سکولاریسم و غیره بت های هستند که نسل امروز در عصر حاضر تقلید گونه از پدران ۲۰۰ سال گذشته خود پیروی می کنند. جالب است بدانید که این تقلید فقط در مکانب فکری نیست بلکه در صورت بررسی ریشه ای می بینیم که این تقلید ها در تمام ابعاد موضوعات سبک زندگی غربی حضور پررنگ دارد که برای نمونه به مبحث سرگرمی اشاره می شود.

گلادیاتورها سرگرمی دیروز غربی ها

گلادیاتورها سرگرمی دیروز غربی ها

Gladiator : رومیان برای سرگرمی خود، بردگان را وادار می‌کردند که با یکدیگر و یا حیوانات درنده به مبارزه و نبرد برخیزند. چنین بردگانی را گلادیاتور می‌نامیدند. گلادیاتورها در روزهای جشن، در صحنه آمفی تئاتر که مانند سیرک امروزی بود با حضور ۳۰ هزار تماشاچی  به جنگ تن به تن مشغول می‌شدند تا کشته شوند. در پایان نیز سر گلادیاتور شکست خورده، بریده و به نمایش عمومی در میامد.

گشتی کج سرگرمی امروز غربی ها

گشتی کج سرگرمی امروز غربی ها

Wrestling : یک ورزش حرفه‌ای رقابتی و نمایشی است. کشتی‌گیران حرفه‌ای برخلاف کشتی‌گیران آماتور برای انجام مسابقه حقوق می‌گیرند و معمولاً مهارت بالاتری هم دارند حتی برخی از آن‌ها داروهای نیروزای استروئیدی مصرف می کنند.. بخشی از  مسابقات  و درگیریها میان کشتی گیرها نمایشی و ساختگی است.که  برای افزایش هیجان تماشاچیان انجام می‌گیرد. این ورزش در آمریکای شمالی بسیار طرفدار دارد به گونه ای که بلیط های آن هفته ها زودتر به فروش می رسد

تذکری مهم : قطعا انکار مطلق منفعت های اعتباری و تقلید های ممدوح کاری غیر منطقی و غیر شرعی است، چرا که یک ضرورت اجتماعی است. اما نقد مطالب فوق به منفعت های اعتباری است که با منفعت حقیقی تعارض داشته باشد و همچنین به دنبال انکار تقلید های است که لایه ای ضخیمی بر روی حق و حقیقت ایجاد می کند.

قرآن به دنبال نقل تاریخ نافع

نظر شما برای ما ارزشمند هست