Instagram telegram Eitaa

تاثیرات جنگهای صلیبی در سبک زندگی

تاثیرات جنگهای صلیبی در سبک زندگی

از آن جایی که در آموزه های مسیحیت زندگی خوب در زهد و دوری از دنیا بود، مسیحیان و صلیبیان بعد از ورود به اورشلیم و سرزمینهای اسلامی بسیار تحت تاثیر تمدن مترقی و پیشرفته سبک زندگی اسلامی قرار گرفته اند. معماری زیبا، اقتصاد شکوفا و بازرگانی پویا در تمدن اسلامی که تمدن غربی فاقد آنها بودبخشی از چیزهایی بود که توجه آنها را به خود جلب کرد.

تاثیرات جنگهای صلیبی در سبک زندگی

فرهنگ مترقی اسلامی

فرهنگ مترقی اسلامی

فرهنگ مترقی اسلام از طرفی و حضور صد و بیست ساله مسیحیان در سرزمین های اسلامی از طرف دیگر زمینه بسیار مناسبی برای انتقال فرهنگ و سبک زندگی اسلامی به جامعه مسیحیت موجود در سرزمین های اسلامی را فراهم نمود. سبک زندگی اسلامی به مرور زمان بر ساکنان غیر بومی سرزمین های مقدس غالب شد، درست برخالف تمدن ایران و اسلام که در آنجا فرهنگ اسلامی به عنوان ساکنان غیر بومی غالب شد چرا که مسیحیان خود شاهد بودند که امورات زندگی، مسلمانان بسیار مترقی است مثال آنان خوب لباس میپوشند، خوراک خوبی دارند، خوشبو هستند، احکام مفصلی در مورد تطهیر دارند وغیره دارند.

همچنین ارتباط مذهبی، ملی و غیره مسیحیان سرزمین مقدس با مسیحیان امپراطوری روم غربی از یک طرف و فقدان بسیاری از امکانات حیاتی و رفاهی در غرب سبب به وجود آمدن مسیرهای تجاری و بازرگانی در زمین های مختلف پارچه و ادویه بین اورشلیم و یکی از بنادر جنوبی ایتالیا به نام فلورانس شد .

انتقال فرهنگ اسلامی به مرور زمان به جنوب ایتالیا از طریق کاروانهای بازرگانی سبب شد که غربیان به جستجوی عامل موفقیت و ریشهی اصلی پیشرفت فرهنگ مسلمانان بگردند که بعد از مدتی جواب خود را در علمگرایی و پیشرفت علمی مسلمان یافتند و به این باور رسیدند که مسلمانان بخاطر علم و دانشی که دارند شرایط زندگی خوبی دارند و این در حالی بود که غرب به واسطه تسلط مسیحیت بدترین فجایع را بر عقل بشری وارد میکرد.

تمدن غرب

تمدن غرب علم را سحر و جادو میدید. لذا غربیان بعد از درک جایگاه عقل و ریشه آن در پیشرفت تمدن اسلامی بود که اولین کارگاه ترجمه را در فلورانس با هدف ترجمه کتب عربی به لالتین تاسیس کردند و این گونه هزاران کتاب از سرزمین های اسلامی به فلورانس منتقل شد که بعد از ترجمه به دست روشنفکران میرسید و این گونه بود که حدود ۵ عنوان علم از قبیل صنعت ریسندگی، صنعت آبیاری و غیره از جهان اسلام به غرب منقل شد.

جالب آنکه فلاسفه غربی اعتراف میکنند که آنها با آثار سقراط، افالطون و ارسطو از طریق مسلمانان آشنا شده اند. لذا در یک جمعبندی میتوان گفت که نتیجه این دوره از جنگها به نفع تمدن اسلامی بود و در این جنگها تمدن اسلام توانست فرهنگ و انواع سبک زندگی اسلامی خود را غالب نماید.

سقوط دولت عثمانی و تسخیر فلسطین

۱۳ نقل شده است که بعد از جنگ جهانی اول و سقوط دولت عثمانی و تسخیر فلسطین توسط انگلیسیها فرمانده نظامی انگلیس بر سر مزار صالح الدین ایوبی (فرمانده دلیر اسلام در جنگهای صلیبی که موفق به بیرون راندن غربیان از اورشلیم شد.) آمد و با چکمهای خود به قبر او زد و گفت: دیروز تو ما را بیرون کردی، اما امروز ما بازگشتیم و تو را بیرون خواهیم کرد. بعد از انتقال علم اسلامی به غرب و جرقهای شکوفایهای علمی در همان بندر فلورانس که اولین کارگاهای ترجمه در آن تاسیس شده بود،صورت گرفت.

درکانون این علمگرایی و رشد علمی که زنجیر موفقیتهای صنعتی و تکنولوژی غرب را به همراه داشت تحت عنوان رنسانس (نوزایی) که از همان اسم فلورانس اخذ شده بود نامگذاری شد. رنسانس از زاویه دیگر یک نوع شورش علیه دستگاه کلیسا، مذهب و ساختارهای حکومتی پادشاهان بود چرا که غرب عوامل عقب افتادگی خود را کلیسا و ساختار حکومتی پادشاهان (نظام فئودالی)میدانست. به صورت خلاصه میتوان دلیل تحقق رنسانس را این گونه تقسیمبندی کرد:

دلیل بیرونی – ارتباط با جهان اسلام و انتقال فرهنگ و علوم نوین اسلامی به غرب که منشاء تمام تحولات غرب به حساب میاید.

دلیل درونی – تعارض شدید بین دین و علم در تمدن غرب حضور ابر قدرتی به نام کلیسا که در مقابل علم نوین صفکشی میکرد و تمام جرقهای علمی را با نام دین خنثی میکرد.

تعارض شدید بین دین و عقل

تعارض شدید بین دین و عقل: مسیحیت دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای علمی و اجتماعی نبود. بعد از انتقال فرهنگ و علم از اسلام به غرب یک باره سطح اجتماعی مردم بالا رفت. انواع علوم نوین و اشیاء تجملی، انواع لباسها و پوششها و غذاها که با تقاضای بالای مردم وارد غرب میشد و تمام تعالیم مسیحیت مبنی بر زهد، ترک دنیا و غیره را زیر سئوال میبرد و هیچگاه در تایید سخنان خود نتوانست دلیلی عقلانی ارائه دهد، این بیمایگی سبب رویگردان شدن مردم از کلیسا شده بود.

نظام اقتصادی فئودالی در انواع سبک زندگی

نظام اقتصادی فئودالی در انواع سبک زندگی

نظام اقتصادی فئودالی که صفر درصد از مردم را در سطح فقر قرار میداد و این مساله شورش عمومی مردم علیه نظام حاکم را تسریع میبخشید. البته لازم به ذکر است که رنسانس و انقلاب علمی غرب یک پدیده کوتاه مدت مانند انقلاب اسلامی در ایران نبود، بلکه یک تحول بسیار آرام و نرم بود. به طوری که سیر انتقال رنسانس از جنوب ایتالیا به تمام اروپا حدود سیصدسال به طول انجامید.

تاثیرات جنگهای صلیبی در سبک زندگی

نقل شده است که بعد از جنگ جهانی اول و سقوط دولت عثمانی و تسخیر فلسطین توسط انگلیسیها فرمانده نظامی انگلیس بر سر مزار صالح الدین ایوبی
فرمانده دلیر اسلام در جنگهای صلیبی که موفق به بیرون راندن غربیان از اورشلیم شد.( آمد و با چکمهای خود به قبر او زد و گفت: دیروز تو ما را بیرون کردی، اما امروز ما
بازگشتیم و تو را بیرون خواهیم کرد.

نظر شما برای ما ارزشمند هست