Instagram telegram Eitaa

تاکید بر بررسی تاریخ رهبران الهی

تاکید بر بررسی تاریخ رهبران الهی

تاکید بر بررسی تاریخ رهبران الهی و شیطانی و دریافت نقشه راه برای امروز انواع سبک زندگی با رشد علمی و مدرن شدن جهان هم قابل جمع می باشد چرا که قرآن محور اصلی تاریخ خود را  فارغ از جزئیات و تکنیک های متناسب با زمان و فرهنگ هر تمدن، قرار داده است و محوریت را به بیان تاثیر سنت های معنوی در تکامل و سقوط انسان ها و جامعه ها داده است.

در زمینه مورد بحث نیز واضح است که قرآن ریشه ای آسیب های تمدنی در قصص انبیاء را بیان کرده است ، که اگر این ریشه ها در هر تمدنی جوانه بزنند، ثمره آن متناسب با زمان و مکان و شرایط تمدنی آن قوم به بار می نشیند، بنابراین اگر این ریشه ها به درستی از قرآن، گزارش داده شوند، به کمک کارشناسان متخصص به روشهای موفق برای مقابله، فتوا داد، قطعا جامعه تکامل یافته محقق می شود.

رخ داد های تاریخی در منبع انحصاری

بنابراین بشر امروز باید به پایش دقیق رخ داد های تاریخی در منبع انحصاری تاریخ نافع، که قرآن است، بپردازد چرا که اصولا هدف از نقل تاریخ در قرآن که با محوریت رهبران و اولیای الهی و شیطانی آن هم به صورت موجز و خلاصه می باشد، بیان گنج مفقود امروز بشریت، یعنی ( سنت های معنوی الهی ) است، این سنت های معنوی که در قالب زندگانی، موعظه ها ، محاورات و مناظرات به صورت زیبا، ساده و دلنشین بیان شده است، برای درمان دردهای امروز و برپایی تمدنی اسلامی عاری از رذایل حیوانی و مزین به فضائل انسانی بسیار ضروری می باشند.

در پایان تاریخ اولیای الهی و شیطانی در قرآن که مهم ترین منبع سنت های معنوی می باشند، تحت عنوان تاریخ سبک زندگی مورد مطالعه قرار بگیرد، تا از آن ، قاعده یابی شده و سپس با تطبیق شرایط روز ، بتوان اصل سبک زندگی تولید نمود. اگر با این روند اصول سبک زندگی تولید شود، می توان به تخلی سبک زندگی جاهلی و تجلی سبک زندگی اسلامی در جامعه امیدوار بود. ان شالله

بنابراین برای دست یابی این هدف بالا باید تاریخ انبیا و اولیای الهی را بر اساس ( نقشه تاریخ سبک زندگی ) که انبیاء الهی را به ترتیب تاریخی و زمانی خود چینش نموده است، بررسی کرد، تا بتوان از ترتیب آنها نیز موارد لازم را دریافت کرد. اگر چه این تابلو در دو صورت کلی اجمالی و جزئی تفصیلی  باید مورد بررسی قرار بگیرد و سعی می شود در جزوات آینده، بخش بخش آن مورد مداقه قرار بگیردف اما در این جزوه به بررسی کلی اجمالی بسنده می شود و آنکه

نقشه تاریخ سبک زندگی
نقشه تاریخ سبک زندگی

نقشه تاریخ سبک زندگی

حضرت آدم(ع) و حوا در بهشت مثالی بعد از ترک اولی به زمین هبوط کرده و یک حیات دنیایی را شروع نمودند، به استناد قرآن در صورتی که با تلاش انبیا الهی، انسان ها قدرت کشف سنت های الهی و توامان کردن آنان با سنت های مادی را داشته باشند در پایان تاریخ و به دست مبارک حضرت مهدی به عروج نهایی نائل خواهند، آمد.

تاریخ سبک زندگی در دو فصل انبیای الهی به عنوان طراحان سبک زندگی می باشد که در طول حیات رسالت خود به طراحی تخلی سبک زندگی جاهلی و تجلی سبک زندگی توحیدی پرداختند بهترین منبع برای اصل سازی سبک زندگی می باشد و در فصل دوم  تاریخ معصومین (ع) به عنوان معماران سبک زندگی که با توجه به آموزه های تبیین شده در قرآن به معماری حیاتی اسوه برای نسل های آینده پرداختند که بهترین منبع برای شناخت راهبردها و راهبرد چینی کلان سبک زندگی اسلامی می باشد. در صورتی که راهکاری های تولید شده هر عصر منطبق بر راهبردها و اصول باشد، عروج حقیقی و بازگشت انسان و جامعه به حقیقت خود صورت می گیرد.

آنچه که در درک نقشه تاریخ لازم است، فهم پنج ویژگی اساسی در تاریخ به خصوص تاریخ اولیاء می باشد

کشف سنت های معنوی

توضیح داده شد که مهم ترین هدف از قصص انبیاء بیان سنت های معنوی می باشد.  

وحدت در شخصیت حقوقی صلحا

به این معنی که فارغ از شخصیت حقیقی انبیاء که با هم متفاوت بودند، شخصیت حقوقی آنان واحد است، روشن تر آنکه : همه انبیاء مبدا، منبع و مقصد واحدی برای هدایت اجتماعی داشتند، اگر چه رویکردهای انان از آنجای که باید متناسب با زمانشان باشد، مختلف بوده است ولکن شخصیت حقوقی ثابت بود، چرا اگر یکی از آنان یه جای دیگری می بود عیناً همان کار را می کرد، مثلا اگر جای نوح (ع) و ابراهیم (ع) جابه جا می شد، تاریخ به بت شکن بودن نوح شهادت می دادچرا که عقل سلیم و  قلب پاکشان، آنان را به بهترین رویکرد در بستر زمانی هدایت می کرد.

خلاصه انکه انبیا به مثابه یک انسان واحد بودند که در زمان های مختلف ظهور و بروز میافتند.لذا رهبر الهی امروز نیز در همان امتداد باید باشد و رهبری او برگرفته و تکامل یافته تجربه انبیایی پیشین است کما اینکه آخرین ولی الهی (عج) محقق کننده افق و آمال همه انبیاء می باشد.

درک تاریخی از نبرد حق و باطل

تاریخ انبیاء، تاریخ نبرد حق و باطل است لذا همانطور که تاریخ حتی با حضور بهترین  و متواضع ترین بندگان خدا صحنه نبرد بوده است، آینده نیز صحنه نبرد حق و باطل خواهد بود و انسان مومن باید خود را برای این نبرد که در زمان های مختلف به انواع متفاوت ظهور و بروز می نماید، تجهیز نماید و روزانه خود را مورد ارزیابی قرار دهد.

تاکید بر بررسی تاریخ رهبران الهی

نظر شما برای ما ارزشمند هست