Instagram telegram Eitaa

خاکریزهای سبک زندگی کدام هستند

خاکریزهای سبک زندگی کدام هستند

سبک زندگی اسلامی به واسطه مضامین عالی و انسان ساز خود موفقیت های درخشانی را به دست آورد و توانست یک تمدن باشکوه نهصد ساله را تشکیل دهد به گونه ای که این تمدن نصف جهان فعلی را به خود اختصاص داد و زمینه بسیاری از پیشرفت های علمی جهان امروز شد.
آثار مادی و معنوی تمدن اسلامی شهره خاص و عام بوده به گونه ای که در تمام آثار اندیشمندان بزرگ جهان رد پای آن را می توان دید.

به طور مثال می توان به سه پایتخت جهان اسلام در سه دوره تاریخی تمدن اسلامی که توس غیر مسلمانان بررسی شده است اشاره کرد تا دلایل خیره شدن اندیشمندان غیر اسلامی به تشعشعات این پایتخت ها بهتر درک شود :


خاکریزهای سبک زندگی کدام هستند

اول مدینه النبی

اول مدینه النبی :

اولین پایتخت جهان اسلام شهر مدینه است. که بعدها با نام از میان صدها مورد، تنها به بیان یک مثال می پردازیم: در قرن دوم هجری قمری سه نفر ( مدینه النبی ) در وصف زرتشتی وارد شهر مدینه می شوند در حالی که مشاهده کردند همه مغازه ها باز است ولی ظاهراً کسی در شهر نیست. از یک نفر عابر پرسیدند مردم کجایند؟ آیا دشمنی قرار است حمله کند ؟

آن عابر که ظاهراً مسئول امنیت آن بازار بود جواب می دهد که مردم برای نماز رفته اند و بعد از نماز به مغازه ها برمی گردند.

آن زرتشتی ها با خود گفتند اگر یک دین و یک سیاست حکومتی، باعث شود که مردم به صورت متحد همه اموال خود را رها کنند و برای انجام یک فریضه معنوی بروند در حالی که مطمئمن هستند سرقتی صورت نمی گیرد، قطعاً این دین همان آب گواری انسان تشنه لب است و اینجا مرکز موضوعات سبک زندگی جهانی است که انبیا و صالحان به دنبال آن بودند،لذا به استناد تاریخ آن ها در همان مدینه مسلمان می شوند

دوم بغداد :

دومین پایتخت جهان اسلام شهر بغداد است که حدود سال ۵۰۰ قمری توس ۷۰۰۰ معمار و کارگر ساخته شد.

یکی از مورخین بغدادی می نویسد: وقتی که سفیر بیزانس وارد شهر بغداد شد، هفت ساعت فقط ساختمان های این شهر را نظاره می کرد.زمانی که مغول ها به بغداد حمله کردند و آنجا را به آتش کشاندند حدود سه میلیون کتاب سوزانده شد. وجود سه میلیون کتاب در یک شهر دارای پیام های مهمی است. اعم از اینکه در آن شهر و تمدن، کایذ،قلم، نویسنده و دانشمند به وفور موجود بوده است. سه میلیون کتاب را بالغ بر سه هزار نفر نوشته اند و این در صورتی ست که فرض براین گرفته شود

که هر نویسنده صد کتاب نوشته باشد و این در حالی است که غرب دوران تاریک خود را سپری می کند و جنگ های خونین و زورگویی های کلیسا تنها دستاورد های آن تمدن بوده است که سفر خود را از بغداد شروع می کند تا حدودی توانسته است فضای مدرن شهر بغداد را به ( سنباد ) در برنامه کارتونی تصویر بکشاند.

سوم قرطبه:

سومین پایتخت جهان اسلام از لحاظ تاریخی قرطبه پایتخت اندلس ۳ اسلامی (اسپانیای فعلی) است. قرطبه در قرن ۷ هجری قمری حدود یک میلیون نفر جمعیت داشت که در آن شهر به گزارش تاریخ ۹۰۰ حمام عمومی،۲۷ مدرسه رایگان و کتابخانه ای با بیش از ۴۰۰ هزار کتاب وجود داشت. طبق اسناد تاریخی و باستانی خیابان های پهن و سنگفرش شده شهر، آن شهر را به یکی از اولین شهرهای توریستی تاریخ جهان تبدیل کرد بود در تاریخ نقل است که:
یک راهبه ساکسونی به نام گراندن شاین که از شهر قرطبه دیدن کرد چنان محو زیبایی های شهر شد که آن را نگین جهان نامید و به آن لقب (شهر نور) را اطلاق کرد

خاکریز فرهنگی سبک زندگی اسلامی

خاکریز فرهنگی سبک زندگی اسلامی

یک مسئله‌ی دیگر در مورد مسجد عبارت است از هسته‌ی مقاومت. مقاومت وقتی گفته میشود، فوراً ذهن میرود به مقاومت نظامی و امنیّتی و امثال اینها. خب بله، آن هم قطعاً مقاومت است، امّا بالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت. من به شما عرض بکنم: امروز بعد از چند سال از پیروزی انقلاب، انگیزه‌ی دشمنان برای نفوذ در حصار فرهنگی از روز اوّل بیشتر است؛ نه اینکه کم نشده، قطعاً زیاد شده؛ روشها را هم که شما می‌بینید:

این شیوه‌های فضای مجازی و تبلیغات گوناگون و ماهواره و امثال اینها؛ یعنی‌ انگیزه‌ها بیشتر شده. آماج این حرکت هم درست همان چیزی است که مایه و هسته‌ی اصلی ایجاد نظام اسلامی شد؛ یعنی ایمان دینی، آماج این است. با حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی و سیاستهای جمهوری اسلامی مخالفند به‌خاطر مخالفت با ایمان دینی؛ چون میدانند اگر ایمان دینی نبود، این انقلاب پیروز نمیشد، این نظام به وجود نمی‌آمد، این زلزله و تکانه‌ی شدید در ارکان نظام سلطه پدید نمی‌آمد

در پایان

انقلاب اسلامی ایران در قرن ۲۱ میلادی که بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به دلیل نقشه های شوم غرب علیه دین، قدرت دین را بسیار ناچیز و قابلیت آن را برای مقابله با جریان های بی دینی در حد صفر می دانستند، با رهبری امام خمینی(ره) و با بیان اینکه حکومت ما حکومت پیامبر است؛ اعلام کرد که ما به دنبال بنا نمودن مدینه النبی هستیم.

لذا جمهوری اسلامی به رهبری شاگرد مکتب پیامبر؛ مجدد خاکریزهای سبک زندگی اسلامی را بنا نمود که تاکید فرزند امام راحل (قدس سره شریف) یعنی امام خامنه ای ( حفظه الله) بر نظریه پردازی سبک زندگی در دوران فعلی نیز برای قوت بخشی به این خاکریزهای سبک زندگی اسلامی است.

خاکریزهای سبک زندگی کدام هستند

نظر شما برای ما ارزشمند هست