Instagram telegram Eitaa

سنت های اصول سبک زندگی

سنت های اصول سبک زندگی

در صورتی که سنت های معنوی کشف و با سنت های مادی توامان گردد، ثمره ای آن تولید اصول سبک زندگی می باشد، که پروسه تولید انواع سبک زندگی در مرحله دوم قرار می گیرد.

در صورتی که اصول سبک زندگی تولید گردید، وقت آن خواهد بود که در جامعه پیاده شود، اما چگونه ؟ ضرورت دارد که این اصل علمی با تبدیل به راهبرد و راهکار عملی در حوزه فرد، خانوادگی و اجتماعی عملیاتی و اجرایی گردد که این مرحله با عنوان طرح ریزی سبک زندگی در نقشه راه محتوایی مد نظر قرار گرفته است،

که در این مرحله راهبردها باید به طراحی نظام های اجتماعی و برنامه های سخت افزاری مانند نظام تغذیه و سلامت و اقتصاد غیره و راهکارها با ارائه برنامه های نرم افزاری مانند شیوه سرگرمی، شیوه ورزش و غیره پرداخت و در مرحله آخر ترسیم چشم انداز صورت بگیرد.

چشم انداز نگاری مقوله بسیار مهم و  یکی از مفید ترین راههای ارزیابی روند فعلی و اصلاح روش های می باشد، که قرآن در روند تربیتی و هدایتی خود نیز از این مقوله مهم به بهترین شکل استفاده نموده است به طور مثال نقل گفتگوهای بهشتیان و جهنمیان در این راستا تعریف می شود، چرا که در این محاورات هر دو گروه به بیان منش و روش دنیایی می پردازند و به خوبی آینده را در پیش چشمان خواننده و شنونده قرآن ترسیم می کند و شرایط را برای تقویت یا اصلاح روند فعلی فراهم می کند.

مقوله مهم امروزه

این مقوله مهم امروزه تحت عنوان ( Futurolog ) یعنی ( آینده پژوهی) در سطح دنیا مطرح می باشد،که متاسفانه فرهنگ آن اصلا در جامعه ما وجود ندارد، در حالی که بهترین کمک را در اصلاح روند و طرح های فعلی می تواند داشته باشد. بنا به همین مفهوم چشم انداز نگاری آخرین مرحله از نقشه می باشد.

نقشه راه محتوایی را همانطور که برای تحقق سبک زندگی اسلامی و حیات طیبه می توان پیاده کرد، در تحلیل سبک زندگی غربی نیز می توان مورد استفاده قرار داد، چرا که راهکارها و آسیب های اجتماعی موجود در غرب همگی بر گرفته از طرح ریزی های اجتماعی می باشد که از اصول سبک زندگی استخراج شده است، و اصول نیز، از تاریخ سبک زندگی استنباط شده اند.،

مثال آنکه : یکی از آسیب های امروز سبک زندگی غربی بدهی و بدهکاری مالی می باشد، که این آسیب نشات گرفته از  طرح ریزی سیستم اقتصادی  و این طرح ریزی نیز بر اساس اصل اصالت سود است توضیح آنکه : تراست ها و کارتل های اقتصادی برای سود بیشتر با استفاده از تبلیغات گسترده ،هجم گسترده ای از نیاز ها و آرزوها را به فرد و جامعه تزریق می کنند، و مردم با هدف تفاخر یا سود بیشتر، برای تامین آنها به گروهی دیگر از سرمایه داران مراجعه و با وام یا ربا این عطش را بر طرف می کنند . اصالت سود را نیز باید در تاریخ سبک زندگی و تحت عنوان سیاست ابلیسی تحریص آدم(ع)  دانست.

سنت های اصول سبک زندگی

قاعده اشراف درهستی شناسی

قاعده اشراف درهستی شناسی

همانطور که در پایین تابلو مشاهده می شود، علم غربی به علت بخشی نگری و محرومیت از منبع وحی، تنها قدرت شناخت بخشی از مُلک را دارد، که متاسفانه با تکیه بر همین روش جاهلی دیرین، مجنون وار به انکار همه مسائل غیر مادی می پردازد و مبتنی بر همین بینش و منش به طرح ریزی سبک زندگی و ترویج آن مشغول است. برای مثال، تاثیر زنا و ربا در عالم هستی آشکار کننده تفاوت نگاه اسلام و غرب در طرح ریزی سبک زندگی می باشد.

لحاظ یا انکار سنت های معنوی برای طراحی الگوی جامع زندگی اسلامی در زمینه انسان شناسی مانند هستی شناسی صادق است.

انسان شناسی را باید عمیق ترین نقطه تعارضات بین سبک زندگی غربی و اسلامی دانست که تفاوت ها فاحش در اصول، راهبرد ها و راهکار ها  در همین تعارض قابل تحلبل می باشد. در تعالیم قرآنی، انسان در نظام داخلی خود دارای دو بُعد فطرت (روح) و طینت (جسم) معرفی شده است که منشاء بسیاری از فعل و انفعالات معنوی او، که بر طینت نیز تاثیر بسزایی می گذارد،  فطرت می باشد. این نظریه عمیق علمی و دینی بازهم تنها در قرآن، آن هم در قصص اولیای الهی (حضرت ابراهیم ) مطرح شده است.

قاعده اشراف در انسان شناسی

قاعده اشراف در انسان شناسی

قطعا زمانی که تمام توصیه های عملی دانشمندان مبتنی بر توصیف علمی از انسان می باشد، اثبات یا انکار فطرت نمی تواند تنها در آیین دینی خلاصه شود بلکه منشا بسیاری از راهکارها و روش های سبک زندگی خواهد شد. مقوله ای همجنس گرایی و توصیه روانشناسان غربی به آن و توبیخ آن توسط انسان شناسان اسلامی به خوبی آشکار کننده تفاوت نگاه اسلام و غرب در سبک زندگی می باشد.بنابراین طراحی الگوی جامع زندگی اسلامی با لحاظ اصول سبک زندگی مبتنی بر سنت های معنوی، ضرورت نگاه قرآنی و مستقل فطرت محور را به دنبال خواهد داشت. قطعا این نوع نگاه غیب محور اولین قدم ورود به وادی زندگی دینی است.

سنت های اصول سبک زندگی

نظر شما برای ما ارزشمند هست