Instagram telegram Eitaa

فرعون شناسی- قاعده تحریف

فرعون شناسی- قاعده تحریف

قرآن کتاب هدایت و دستورالعمل برای برپایی یک تمدن الهی و عاری از رذایل اخلاقی می باشد که برای رساندن این هدف والا به مخاطب از منافع انواع سبک زندگی تاریخ نافع و نقل قصص تاریخی استفاده نموده است اما قطعا تنها هدف از نقل این داستان ها، بیان توصیه های اخلاقی نیست بلکه اهداف بالاتری در آن قرار داده شده است هر چند قرآن همه این اهداف را تحت عنوان عبرت معرفی کرده است، لکن کلمه عبرت خود مانند چشمه ای است که از آن نهرهای بسیاری می جوشد و هر کدام از این نهر ها عرصه ای را سیراب می کند.

آری بررسی عبرت گونه ای تاریخ نافع قرآنی ما را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و غیره سیراب می کند و آینده را برای جامعه انسانی می سازد. برای نمونه یکی از اهداف بزرگ، از قصص الهی، نشان راه و اهنما است، اگر انسان ها در هر زمان قدرت شناخت راهنمای خود (رهبر) و راه پیشنهادی او (صراط مستقیم) را داشتند، قطعا انحرافات بزرگ تاریخ صورت نمی گرفت.

لذا قرآن با بیان نمادگونه رهبران الهی و شیطانی به بیان شاخص های آنان ، رفتار و ویژگی راه آنها پرداخته است. تا اینگونه جامعه بشری ضمن عبرت گیری روابط خود را با رهبران الهی و شیطانی هر عصر تنظیم نماید.

فرعون شناسی- قاعده تحریف

قصص قرآنی و ضرورت عبرت گیری

قصص قرآنی و ضرورت عبرت گیری

این هدف بزرگِ قصص قرآنی و ضرورت عبرت گیری و تطبیق آن با شرایط فعلی برای یافتن مسیر علمی و عملی صحیح یکی از مهم ترین اولویت های امروز، برای ساخت موضوعات سبک زندگی توحیدی می باشد که همگان را به بازخوانی مجدد و با دقت آیات قرآنی و تدقیق و تطبیق آن با شرایط کنونی دعوت می کند.

در این صورت با پذیرفتن این ضرورت ها و استخراج شاخص ها علمی و عمل به آنها به نظر می رسد، شاید بتوان تا حدودی سایه مهجوریت را از قرآن برکند و کلام زنده او را فهمید. ان شالله

یکی از قصص معروف قرآن که بارها تکرار شده است، ماجرای حضرت موسی می باشد که بیش از ۳۳ بار در قرآن نام مبارک ایشان ذکر شده است اما یکی از بخش های مهم این ماجرا، مبارزه حضرت با طاغوت زمان خود یعنی فرعون می باشد که او نیز جزء معدود رهبران طاغوت است که نام ش در قرآن آمده است. اما چرا ؟ چرا بیش از همه در قرآن داستان حضرت موسی تکرار شده است ؟ چرا بر معرفی او و همچنین طاغوت زمانش یعنی  معرفی شخصیت فرعون تاکید شده است ؟

در پاسخ می توان دو دلیل ارائه نمود:

شباهت امت پیامبر به قوم حضرت موسی

قوم پیامبر اسلام، که از زمان نبوت ایشان آغاز و تا زمان فعلی را در بر می گیرد و حتی تا زمان آینده و قیامت ادامه خواهد داشت، شباهت بسیار نزدیکی با قوم حضرت موسی (بنی اسرائیل) دارد. این شباهت در زمینه های گوناگون می باشد که اهم آنها شیوه فکر، اعتراض، درخواست ها و غیره  است که قرآن آن را این گونه مطرح می کند :

أَمْ تُریدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ کَما سُئِلَ مُوسى‏ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیلِ

آیا می‏خواهید از پیامبر خود، همان تقاضاى (نامعقولى را) بکنید که پیش از این، از موسى کردند؟ و با این بهانه‏ جویی‏ها، از ایمان آوردن سر باز زدند کسى که کفر را به جاى ایمان بپذیرد، از راه مستقیم (عقل و فطرت) گمراه شده است   

این آیه اگر چه نشان دهنده شباهت درخواست های دو امت است اما باید دانست که شباهت در درخواست، نشان از شباهت در شیوه فکر دو امت است و وقتی که شیوه فکر یکسان باشد به تبع شیوه عمل هم یکسان خواهد بود.  

فرعون شناسی- قاعده تحریف

آیات قرآن

آیه قرآنی

هر چند این آیه قرآنی به خوبی شباهت را نشان می دهند اما در پاسخ به این ایراد که آیه فوق ناظر به قبل از پیامبری حضرت محمد (ص) و اثبات حقانیت ایشان بوده است و در مقام بیان شباهت امت پیامبر در زمان شرک انها با قوم بنی اسراییل است و ربطی به بعد از مسلمان شدنشان ندارد باید گفت که : پیامبر اسلام در تایید این شباهت در دوره اسلام فرموده اند که :

تَرْکَبَنَّ أُمَّتِی سُنَّهَ بَنِی إِسْرَائِیلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ الْقُذَّهِ بِالْقُذَّهِ شِبْراً بِشِبْرٍ وَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ وَ بَاعاً بِبَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْراً لَدَخَلُوا فِیهِ مَعَهُمْ وَ جَرَتِ الْأَمْثَالُ وَ السُّنَنُ سَوَاء

امّت من سنّت بنى اسرائیل را مرتکب خواهند شد. بطورى که قدم جاى قدم آنان می‏گذارند و تیر به همان جا که آنان زدند میزنند، وجب‏ به وجب و ذراع به ذراع کارهاى آنان را انجام خواهند داد، تا آنجا که اگر آنها داخل سوراخ حیوانى شده باشند، اینان نیز همراه آنان داخل می‏شوند و مثلها و سنّتها (در آنان و اینان) به یک صورت جارى شده است

شباهت مشرکان امت پیامبر به فرعونیان 

قرآن مشرکان زمان پیامبر، مانند مشرکان زمان حضرت موسی(ع) به رهبری فرعون می داند و می فرماید :

کَدَأْبِ‏ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ شَدیدُ الْعِقابِ

این، (درست) شبیه (حال) فرعونیان و کسانى است که پیش از آنها بودند؛ آیات پروردگارشان را تکذیب کردند ما هم بخاطر گناهانشان، آنها را هلاک کردیم، و فرعونیان را غرق نمودیم؛ و همه آنها ظالم (و ستمگر) بودند

مشرکان پیامبر

اما از آنجای که مشرکان پیامبر، مشرکان پیامبر آخر زمان می باشند، تنها در زمان خود پیامبر محدود نیستند، بلکه مشرکان فعلی و حتی آینده و قیامت را نیز در بر می گیرند، به عبارت دیگر مشرکان ۱۴۰۰ سال گذشته تحت عنوان مشرکان آخر زمان بوده و همگی چه در زمینه بینش و چه واکنش مشابه هم هستند،

لذا وقتی قرآن مشرکان زمان پیامبر را مانند مشرکان زمان موسی (ع) معرفی می کند، این عبرت را به امروز ما می دهد که برای شناخت مشرکان زمان خود که اعم از لیبرال ها و سکولارها و غیره می باشند باید به شناخت فرعون و آل فرعون پرداخته شود که قران شاخص های بینشی و روشی فرعونیان را بیان نموده که در ادامه به آن پرداخته شده است .

نکته ای جالب دیگر که آیه به آن اشاره می کند، از بین رفتن مشرکان زمان موسی(ع) توسط گناهان خودشان می باشد فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ که همین مساله در زمان حال نیز مشاهده می شود، فروپاشی خانواده به علت اشاعه شهوت رانی و هم جنس گرایی، اضطراب عمومی به دلیل تکذیب و عدم ارتباط روحی با عالم معنا ، بدهی اقتصادی به دولت ها و جامعه ها به علت صرف هزینه های هنگفت جنگی و غیره همه و همه حاکی از فروپاشی تمدن غرب است که به واسطه تکذیب وحی الهی صورت گرفته است.

فرعون شناسی- قاعده تحریف

نظر شما برای ما ارزشمند هست